CRM op de SEH
CRM (Crew Resource Management)
Mocht je op het vliegveld -of waar dan ook- zijn en je loopt dan een verpleegkundige tegen het lijf, stel haar de volgende vraag: “Welk agendapunt komt regelmatig terug tijdens jullie werkoverleg?” Je zou een onderwerp verwachten waar de patiënt centraal staat. De werkelijkheid is weerbarstiger. Op basis van mijn ervaring luidt het antwoord: “communicatie en feedback”. Evenals in de luchtvaart is veiligheid in acute zorg essentieel. CRM is een waardevol instrument, óók voor de acute zorg.
Mijn persoonlijke theorie waarom “communicatie” regelmatig in de werk overleggen terug komt, is de volgende. Een team kan grofweg verdeeld worden in twee typen mensen; namelijk in “rakkers” en in “stakkers”. De rakkers luchten hun hart direct ,de stakkers slapen er minimaal één nachtje over. Tegen de tijd dat bij de stakkers de wens geboren is om het voorval door te communiceren, is het representatieve er af. Communicatie hoort bij het leven en is meer dan een instrument in de onderlinge relaties! Zonder relaties zijn de emoties beperkt en is het leven armer.
Effectief communiceren èn het zijn van een waardevol teamlid is essentieel in de teams van de Spoed Eisende Hulp. Er mag geen twijfel bestaan over wat er bedoeld wordt. Daarbij is het voor de opdrachtgever noodzaak om te weten of opdrachten gehoord en begrepen worden, èn zijn uitgevoerd.
Mijn vrouw gebruikt op haar werk de communicatie- ezelsbruggetjes: “Anna” en “Nivea”. “Altijd Navragen Niet Aannemen” en “Niet Invullen Voor Een Ander”. Dit heeft al wat weg van een CRM-principe.
Crew Resource Management (CRM) is ontwikkeld in de luchtvaart en wordt ook wel Cockpit Resource Management genoemd. In CRM zijn verschillende procedures die gebruikt worden in omgevingen waar een menselijke fout desastreuse gevolgen kan hebben. Het werd oorspronkelijk ontwikkeld en gebruikt met als doel verbetering van de vliegveiligheid. Het richt zich op communicatie, leiderschap en besluitvorming in de cockpit (Wikipedia).
Onlangs werden de vaste medewerkers van DMU in de gelegenheid gesteld om een dag lang een CRM-training te volgen.
De volgende 3 onderdelen werden getraind: communicatie, besluitvorming en situatiebewustzijn. Het zal geen grote verrassing zijn dat deze onderdelen niet los van elkaar te zien zijn. Eén skillstation bootste je “comfortzone” na. Dit was een oefening waarin een patiënt -in de cabine van een vliegtuig- instabiel werd. Een andere setting was totaal buiten je comfortzone. Er werd kunstmatige stress gecreëerd waarbij je mocht stijgen, vliegen en landen in een Boeing 737 (uiteraard in een simulator). De derde oefensessie had een zwaar logistiek gehalte. Wat stress betreft “zweefde” deze tussen de andere in.
Na zo’n dag ben je goed getraind in de closed-loop communication, het maken van beslissingen en leiderschap. Ook kun je tot in den treure anticiperen op wat er mogelijk te verwachten staat. Je bent getraind in het continu bewust zijn van je omstandigheden en hoe die kunnen veranderen.
Alleen al met closed-loop communicatie is veel voordeel mee te halen. Het begint bij het geven van de opdracht en verbaal accepteren van de opdracht, gevolgd door het uitvoeren en de verbale bevestiging dat de opdracht is uitgevoerd. De arts geeft de opdracht: “Een tweede infuus”. Verpleegkundige: “Ik geef een tweede infuus” en krijgt de bevestiging dat de opdrachtgever dit gehoord heeft. Als het infuus is aangesloten, zal de verpleegkundige melden dat dit is gebeurd. De arts bevestigt de terugkoppeling. In de luchtvaart wordt de bevestiging met “check” bekrachtigd.
Piloten melden alles wat ze vergeten en wat fout gaat. Melden is in de vliegwereld dè cultuur. Niet melden is “not done”. In de gezondheidszorg wordt het melden van incidenten vaak als een instrument gebruikt met het doel het hogere management te beïnvloeden. Een andere motivatie is om zelf buiten schot te blijven. De bewustwording van nut en noodzaak van melden komt gelukkig op gang.
Mijn conclusie is: CRM is in spoedland een must.
“I have a dream” dat in de gezondheidszorg altijd alles gemeld wordt, alles wat vergeten kan worden of verkeerd gaat. Enkel en alleen om de patientveiligheid te vergroten en om geen enkele andere reden. Dat dient te beginnen bij de opleidingen van de zorgverleners. Vanaf het eerste lesuur op de eerste lesdag.
Volgende keer -over twee weken- is het onderwerp “Pijn”
http://www.simcenter.nl / http://www.osg-vvaa.nl
Dinand Reiling / www.uitzendbureaudinand.nl / contact
Keep on dreaming!
Duidelijk en zou bijna zeggen logisch dat we allemaal CRM toepassen op de SEH. De cursus die ik dankzij DMU mocht doen, is een waardevolle aanvulling voor mij als teamlid op de SEH. Het valt mij nu ook op dat CRM bijna niet wordt toegepast wat erg jammer is. Hopelijk komt er een cultuur verandering binnen de SEH in Nederland aangaande CRM. Veiligheid voor alles, voor jezelf, je teamleden en de patiënt!
Hoi Dinand,
Wat een ‘nuttig’ artikel!
Ik ga me meteen afvragen in welke categorie ik thuishoor: de rakker of toch weer die stakker. Dat is wat je i.i.g. bij mij teweegbrengt: zelfreflectie. Als ‘buurman’ maak ik zijdelings natuurlijk best veel mee binnen DMU; op diverse vlakken zijn jullie een voorbeeld voor mij. Heel veel succes met je volgende artikel, kijk er nu al naar uit: ‘pijn!’ 🙂
Buiten al het nut hierboven beschreven en onderschreven….is het ook nog een hele leuke ervaring om in zo’n cockpit te zitten en te doen alsof!
Mirjam Janssen van elk
Wat een leuk blog, moet je zeggen dat bij ons ( cwz) de term CRM ook steeds vaker ter sprake komt!
Ben benieuwd of wij nog ooit de cockpit in mogen!,
CRM komt zeker meer ter sprake. Inderdaad leuk blog, opgeslagen als Favo