Het beste van de SEH’s. Top 10

Bij sollicitatie gesprekken van SEH-verpleegkundigen voor ons uitzendbureau is een veel gehoorde motivatie de volgende; “Ik zou graag willen kijken in de keuken van een ander”. Als ervaringsdeskundige kan ik je melden dat er op SEH’s, in ieder geval op logistiek gebied, diverse verschillen zijn. Iedere SEH zou zijn voordeel kunnen doen met het goede van andere Spoedeisende Hulp afdelingen. Mijn top 10 ziet er als volgt uit.

1: Één loket voor alle patiënten.

Dus voor zowel de zelfverwijzers en passanten als ook voor de door de huisarts verwezen patiënten. Ook voor de ziekenhuizen waar een huisartsenpost onder hetzelfde dak zit.

De afdeling spoedeisende hulp is 128 uur per week buiten kantoor tijden open en 40 uur per week tijdens kantooruren. De Spoed is 76% meer buiten kantooruren open. Aan alle spoedpatiënten, zowel voor de huisarts als voor de SEH, dient duidelijkheid geboden te worden. Als zij zich bijvoorbeeld melden bij een balie: gelijk helpen of in de juiste wachtkamer laten plaats nemen.

 

2: De CT-scan op de afdeling.

Klinkt logisch, maar het is niet altijd zo. Soms moet je voor een CT-scan met de lift naar een andere verdieping en soms gaat het zelfs zo: kruip door, sluip door, gang in en gang uit, 16 deuren door om uiteindelijk bij de CT-afdeling te komen.

Er worden veel CT’s gemaakt. Er zijn diensten dat er meer CT’s worden gemaakt dan X-thoraxen (borstkasfoto’s)

 

3: De “nood” medicatievoorziening van het ziekenhuis op de SEH.

-Dit het liefst een geautomatiseerd, decentraal systeem, zoals een “pyxis”.-

Dit houdt in dat alle medicijnen die het ziekenhuis op voorraad heeft, in dit systeem aanwezig zijn. In de praktijk is het zo dat alle veel voorkomende medicijnen op de SEH aanwezig zijn. Het is voor een patiënt soms praktisch lastig om ’s nachts medicijnen te halen bij een algemene apotheek. Het is cliëntvriendelijker om een paar tabletten mee te geven. Dit is een zeer goede service aan de cliënt die na het ziekenhuis bezoek al heel wat tijd en euro’s kwijt is. De prijs bij de apotheek buiten kantooruren is ook fors hoger dan op standaard werkdagen.

werkplek SEH DMU mrt14

4: Bouw je SEH met visie.

Het mooiste concept wat ik tot op heden ben tegengekomen is een centrale werkplek voor met name artsen met daaromheen patiënten kamers. Kamers met veel ramen. Patiënten voelen zich niet opgesloten, bijvoorbeeld achter een gordijn, maar zien wat er gebeurt. Sociale controle wordt zo sociale bescherming. Ook als agressie dreigt, hebben collegae visueel contact met elkaar. Uiteraard gaan de gordijnen dicht bij privacy gevoelige onderzoeken en handelingen.

 

5: Één “device” op zak.

Het maximale wat er in je uniformzakken meegedragen moet worden, kan zijn: een telefoon van de zaak, een patiëntenoproep pieper, een ik-sla-alarm-pieper, een reanimatie pieper en een telefoon van een collega die even niet bereikbaar is. Je zakken puilen uit van de elektronica. Alle functies in één apparaat is mogelijk. Dus alle alarmen en telefoons op bijvoorbeeld één dect telefoon. Scheelt in de kosten. Je hoeft maar 1 systeem te onderhouden en in de lucht te hebben. Klinkt misschien logisch, maar het is helaas meer uitzondering dan regel. Mogelijk dat je ook alle handboeken, protocollen en andere relevante informatie op een dergelijke “smart” telefoon beschikbaar kan stellen, in de vorm van een app. bijvoorbeeld.

telefoons DMU mrt14

6: Goede checklijsten.

Dat is een lijst waar meer gecheckt wordt dan alleen de aanwezigheid van bijv. medisch-verpleegkundige materialen aanwezig op een onderzoekskamer. Minimaal moet er gecheckt worden of het compleet is, werkbaar en schoon is. Tevens dient er gecheckt te worden of de gebruikers kunnen werken met hetgeen gecheckt wordt.

 

7: Collectieve overdracht van artsen en verpleegkundigen.

De overdracht is een kwetsbaar moment voor de patiënt. Althans dat kan. Kennis en informatie over de patiënt verlaten de afdeling en het ziekenhuis. Een gezamenlijke overdracht heeft veel voordelen. Er zijn meerdere professionals die het horen en het kunnen onthouden . Er zijn er dus ook meerdere personen die vragen kunnen stellen, wat de veiligheid van de patiënt ten goede komt. Ook logistiek is het duidelijk hoever de diverse processen zijn.

 

8: Geef schriftelijke informatie mee.

Bij patiënten die het ziekenhuis verlaten, zullen altijd vragen blijven hangen. Patiënten zijn vaak emotioneel en gespannen tijdens het SEH bezoek. Tijdens zo’n emotioneel moment is het lastiger nadenken en is het onthouden moeilijker voor de patiënt. Ondersteun dit met schriftelijk materiaal. Zorg dat er in staat hoe om te gaan met pijnstilling, leefregels voor thuis, de nazorg met eventuele vervolgafspraak, het tetanus beleid en het juiste telefoonnummer voor relevante vragen.

Bewaking DMU mrt14 048 Mcklin Fotografie KLEIN

9: Automatisering van metingen.

Er zijn ziekenhuizen waar metingen van bijv. bloeddruk en hartfrequentie overgetypt worden in het elektronisch patiënten dossier. Er zijn ook ziekenhuizen waar dit geautomatiseerd is. Beiden zullen voor- en nadelen hebben. De kans op fouten bij handmatig overnemen zijn echter verdwenen wanneer dit is geautomatiseerd. Het scheelt uiteraard ook kostbare arbeidstijd.

 

10: “Kinderen zijn geen kleine volwassenen”.

Zorg voor speciale voorzieningen voor kinderen. Op alle SEH’s is er een uitrusting en gebruiksartikelen speciaal voor kinderen. Kamers worden “kindvriendelijk” gemaakt. Maar de hoofdprijs in mijn beleving krijgt het ziekenhuis waar een kinderverpleegkundige samen met een SEH-verpleegkundige de kinderopvang doet in de zogenoemde “Kinderhoek”. Zowel de zieke kinderen als de kinderen die een trauma hebben. Kinderen krijgen dan helemaal de zorg die ze nodig hebben. Helaas is dit concept vooralsnog weggelegd voor de grotere ziekenhuizen.

Dinand Reiling / www.uitzendbureaudinand.nl / contact

2 reacties op “Het beste van de SEH’s. Top 10”

  1. Nr 11. of eigenlijk Nr 1.
    Een SEH waar ondergetekende werkzaam is.
    Ha ha ha
    Mooi omschreven Dinand, de rest klopt !

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.